fredag 13 april 2012

Förbättringskassan!

Nu är det ett glapp sedan förra blogginlägget.
Har hunnit med att vara en massa förkyld och sovit som en kratta. Och lagom till långhelgen när Krister skulle få några extra dagar ledigt så blev ju han också förkyld såklart! En riktig killförkylning åkte han på stackarn :P
Men nu är vi helt friska igen, skönt när det går över fort!

Hela veckan har varit väldigt upp och ner och fram och tillbaka på alla möjliga vis!
Vi hinner knappt slakta bort ungtupparna från förra sommaren innan gammtuppen Per blir jätte dålig i sina fötter. Ruvningen gick helt åt skogen och hönshuset måste städas. Och till råga på allt så vaknade alla småjävlar å annat flygande sattyg igår och det är fullt av dom inne hos hönsen.

Sen så var det min fina dumma bil. Att köra ner den själv på trailer blev det inte frågan om då de enbart hade helghyra numera för 1500kr. Så det fick bli bärgare. Går inte särskilt många timmar innan verkstaden ringer upp. Och inte var det nått litet skit fel inte. Nej här drar bilen till med värsta tänkbara! Kamremmen hade såklart gått av! Några dagar innan planerat byte! Jag trodde jag skulle bryta ihop där och då på plats! Förmodligen med ventilbrott och andra mysiga fel. Här pratar vi 5'-10' i material för att plana toppen, rem och pump visste vi sedan innan skulle kosta 3' i material. Och det tillkommer ju minst lika mycket till i arbete.
Jag börjar ju direkt kolla vad vi får för bil på blocket för dom pengarna. Och jovisst, nått som skulle fungera rätt bra får man ju för 20'! Så det blir skroten för min skrynkliga Octavia!
Blir till att provköra en bil imorgon i Övik, hoppas den känns bra för vi har fått ett jätte bra pris på den!

Sen så kanske jag får mopeden såld! Det kommer ju som en skänk från ovan i så fall med några extra tusenlappar!
Jeppe-grindarna från Octavian ska också säljas, blir ju några kronor det också.
Tar med mig alla ägg vi har till Ö-vik, många bäckar små!
Sen så hittar jag säkert åt nå mer som vi kan sälja, finns ju kanske nå däck å fälg som någon annan kan ha nytta av. Dom ringde ifrån Tradera igår, jag hittar säkert saker jag kan lägga ut där också!

Så var det Zelda. Vi får se hur det går, men det går väl inte riktigt lika bra som jag hoppas. Men när hon har flyttat så har jag ju hennes bur, den är ju också värd sina hundralappar!

Kaninerna har blivit utbrytar experter också. Jag som inte skulle ha några kaninungar i år får förmodligen äta en massa kaninstek till hösten. För inne i stallet hoppar tre honor och en hane omkring så glatt! Bara Isabelles kanin Mira som håller sig innanför buren!

Ja också hade vi Försäkringskassan, eller förskingringskassan som många kallar dom. Men igår så fick dom ett nytt namn av mig. Nämligen Förbättringskassan!
Pratade lite med en tjej där om min föräldrapenning. Och det var en väldigt glad Terese som lade på luren efter 10 minuter. Jag hade räknat helt galet och misstolkat deras regler en aning. Efter vad jag hade räknat ut så skulle jag få ca 230 kr/dag före skatt. Men när hon räknade så som jag hade rätt till så kommer jag få ca 460 kr/dag före skatt. Det gör ju hur stor skillnad som helst! Det kommer innebära en massa bra saker för oss. Bland annat att jag kommer inte behöva ta ut 7 dagar/vecka för att vi ska klara oss. Förmodligen kommer det räcka med 5 dagar/vecka. Vilket innebär att vi antingen kan vara hemma längre eller spara fler dagar tills senare!

Imorgon går jag in i vecka 38. Det är trångt, svårt att sova bekvämt och jag är hungrig jämt! Strömmingen gör mest stora yviga rörelser som många gånger är allt annat än bekväma, för att i nästa sekund bara kittlas med tårna.
Har senaste dagarna haft mer och mer förvärkar, varav några gör ganska ont. Lyckas vi bara lösa det här med en ny bil och Zelda så får bebisen hemskt gärna komma ganska snart. Fast samtidigt så vill jag ju hinna vara med på sista Unga Ledare träffen.
Så, nästa lördag! Då kan det få dra igång på allvar!

Mosch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar