söndag 11 augusti 2013

Jo men vi behövde nog en till, eller två.

Jag hinner alltså inte mer än sortera bort överskotts tupparna och markera vilka höns som ska bort innan vintern fören jag drar iväg familjen på hönsbytardag.

Och som bekant brukar det inte vara att bara åka iväg med litet spädbarn, men det hade jag ju nästan förträngt så självklart kom vi inte iväg i tid. Problemet med det är ju att hönsen som finns till salu försvinner väldigt snabbt, så när vi kom dit fanns det bara 7 osålda djur kvar, varav 5 var DV kochin. Men de andra två, de var ett par RIR (Rhode Island Red) en rostbrun fågel med knallgula ben. Behöver jag skriva att de fick följa med hem? En höna och en tupp var det.

Jag fick också mer information om utställning och blev lite mer sugen på att faktiskt prova på det nu i höst med de 4 utställmimgsbara fåglar som jag har. Hoppas verkligen att Olga hinner rugga klart och att DV wyandotten hinner utvekla klart sin tuppdräkt. Men de har till början av oktober på sig och inte september som jag trodde från början :)

Fick tipset att burträna fåglarna i texten om utställning, och det måste jag nog definitivt göra med Olga. Annars känner jag mig rätt så peppad inför att testa på att ställa ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar