torsdag 16 april 2015

En månad!

Det är den 16e April idag och det innebär att det är en månad kvar till dopet. Jag har nog aldrig varit så här bra i fas inför någon av de andra dopen. Kanske för att jag vet precis vad det är som måste fixas. Och att dagarna ändå tenderar att bli för få när det närmar sig.

Dopklänningen är upplockad, rosetten i hättan är fastsydd, bandet runt midjan är bytt till det blå och jag har ritat dit Holgers namn. Så det enda som saknas är att hans namn ska broderas dit också.

Psalmer och sånger är i stort sett klart. Det blir inte spikat innan vi haft mötet med prästen.

Maten är bestämd till smörgåstårta och där har jag en bild klar över fyllningar och bröd. Enkelt men gott är grundtanken.

Fyllningen av doptårtan är spikad. Eventuellt att vi ska köra en provsmakning. Eller så kör vi bara på vinst och förlust. Och Fillan är i full gång med designen. Det brukar bli så bra när hon får fria händer att jag känner mig trygg i att släppa det ansvaret till henne.

Inbjudningarna postades för en vecka sedan och det har börjat trilla in några svar också. Jättekul att det faktiskt finns vänner och familj som vill komma på dop, även fast att vi har ordnat några sådana de senaste åren.

Även Elof och Lovis kläder inför dopet är klart och Krister kanske klär upp sig i kavajen jag hittade på Erikshjälpen. Ja också ko-slipsen såklart. Så nu är det bara kläder till mamman kvar. Och en tid hos frissan. Bara för att man är en trött småbarnsmamma mellan varven så behöver jag ju inte se ut som sån i kyrkan. Nej dopet är en fest då jag vill vara fin för mig, mina barn och min familj samt vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar