lördag 11 april 2015

Magsjuka

Av alla vardags sjukdomar så är nog magsjuka den värsta!

Först åkte Elof dit, han hade spytt över hela bordet på dagis helt utan förvarning. Så jag fick åka dit och hämta honom i tisdag. Hände inge mer där fören till natten då han var upp med diarré flera gånger. Skönt ändå att han är så duktig och vaknar och springer på toa sen väcker han oss med ett högt "JAG ÄR KLAR, KOM OCH TORKA MIG"!

Sen på onsdagkväll åkte Lovis dit med besked och kräktes hela kvällen och hela natten. Sen var det bra och hennes aptit kommer sakta men säkert tillbaka.

Torsdagen gick och inget mera. Krister åker och jobbar på fredag och vi andas alla ut. Vi andra har klarat oss! Ja jo jävlar ja!

Holger äter dåligt under dagen på fredagen men jag tänker inte mer på det, vissa dagar är det så. Sen sover han 16-19. Kanske lite längre än han brukar göra när han äter dåligt. Så kom de. Första kräkan och han är grinig. Hungrig tänker vi. Så vi ger honom lite ersättning men det dröjer inte många klunkar innan allt vänder och ut kommer en rejäl kaskadspya. Jag som står i duschen får ta emot honom och duscha av honom. Så sätter jag mig med Holger i soffan för att Krister ska få gå och duscha. Men han hinner knappt tvåla in sig innan Holger skickar iväg en kaskadspya igen. Jag känner direkt att det här luktar magsjuka. Det är ingen tvekan om den saken!

Fan fan fan fan!

Det är väl ungefär vad som går igenom mitt huvud.

Holger får duscha igen och jag säger till Krister att jag vet inte om det är för att Holger spyr eller om det är för att jag känner efter för mycket men jag börjar nog må lite illa jag också.

Sagt och gjort. 20 min senare är det min tur att kräkas.

Så med erfarenheten från att Lovis hade magsjuka som bebis på 12 veckor så börjar vi fundera på vätskeersättning och ringer 1177. Där var det raka puckar. Vi skulle in på akuten med ett så litet barn med så tydliga tecken på att det är magsjuka. Och med mig som just spytt återstod det bara Krister att ta Holger till sjukhuset. Det tar emot att vara den som är kvar hemma men att jag skulle åkt var aldrig ett alternativ.

Så idag firar Holger sin 12 veckors dag med att bli sondmatad på barnavdelningen. Och jag är inte välkommen att hälsa på då jag spytt hela natten.

Men jag är på bättringsvägen. Skönt det. Inte spytt sedan 03.30 och jag har fått behålla frukosten i snart två timmar så peppar peppar var det snabbt övergående för mig också.

Holger däremot har jag inga förhoppningar om får komma hem idag, de blir säker kvar en natt till.

1 kommentar:

  1. Du får komma in och sonda inatt och jag får åka hem och SOVA

    SvaraRadera