tisdag 6 mars 2012

Förlossningsförberedelser...

Mentalt sett så kan jag nog inte förbereda mig så mycket på just själva förlossningen. För den vet jag redan i princip hur jag vill ha den och hur jag känner inför den. Utan det är ju att komma hem med en liten bebis som jag behöver mental förberedelse för.

Men det finns ju andra typer av förberedelser än just mentala. Nu tänker jag närmast på skriftliga.
Jag har nämligen idag suttit och knåpat ihop en kladd till förlossningsplan. Sen kanske man inte ska kalla det för "plan" för man kan ju inte planera så mycket. Men jag kan berätta vad jag önskar av förlossningen!

Tänkte dela med mig av min förlossningsplan i helhet och tar gärna emot kommentarer och funderingar!

Förlossningsplan


Beräknad födelse 4e Maj 2012


Terese Efternamn
Personnummer

Pappa/Partner
Krister Efternamn

Generellt

Jag önskar:

  • Att följande förlossningsplan följs så gått det går, förutsatt att jag och barnet mår bra.

  • Att Ni frågar oss om det är något Ni inte förstår/undrar över.

  • En så lugn, stillsam och naturlig förlossning som möjligt.

  • Att det inte görs fler undersökningar än nödvändigt.

  • Att undersökningsresultat inte berättas i siffor! Visa istället med fingrarna hur öppen jag är!

  • Tidig hemgång.

Manlig eller kvinnlig barnmorska spelar ingen roll. Jag är helt okej med att en student är närvarande under min förlossning (förutsatt att jag inte just DÅ tycker att hen är i vägen/stör).

Kristers roll under förlossningen är att stötta mig psykiskt och fysiskt.
Han är min talesperson och beslutsfattare när jag inte är kontaktbar.

Smärtlindring

I första hand vill jag klara mig så långt som möjligt med andning och avslappning.
Om jag kommer av mig vill jag få hjälp att hitta tillbaka till andning och avslappning.

Jag vill gärna:

  • Bada/Duscha om möjlighet finns.

  • Ha lugn och ro med dämpad belysning för att underlätta avslappning.

Jag kan tänka mig att testa:

  • Lustgas

  • akupunktur

  • TENS

Om jag frågar efter det eller om Du som barnmorska tillsammans med Krister tycker att jag behöver mer smärtlindring.

Jag vill inte få/bli erbjuden:

  • Epidural

  • Spinalbedövning

Förlossningsställning/utdrivningen

Under själva utdrivnings skedet så vill jag ha coachning för att undvika att spricka.

Jag vill så långt som det är möjligt undvika att ligga på rygg!
Jag vill så långt som det är möjligt undvika sugklocka, tång och tryck på magen!

Jag vill gärna:

  • Föda på knä eller sittandes på huk med Krister som stöd.

  • Få tips och hjälp att ändra till ställningar som kan underlätta under förlossningens gång.

  • Testa pilatesboll, gåstol och förlossningspall.

Om värkarna stannar av:

  • Vill jag ge dem tid och möjlighet att komma igång av sig själv igen.

  • I väntan på krystvärkar, vill jag vila och vänta på att dom kommer av sig själv.

  • Och fosterhinnorna är hela, kan vi ta hål på dom om det inte händer något på ett tag.

  • Vill jag så långt det är möjligt undvika värkstimulerande dropp!

När barnet är fött

SEN AVNAVLING! Alltså inga saxar eller tänger i närheten innan navelsträngen är slapp och vit!

Vill jag/vi:

  • Få upp hen i min famn/på mitt bröst.

  • Låta vägning och mätning vänta.

  • Själva torka av vårt barn.

  • Att Krister ska få klippa navelsträngen.

  • Amma en första gång i lugn och ro.

Efterbördsskedet

Jag vill:

  • Låta moderkakan komma ut av sig själv, inget ”ryck å slit” i navelsträngen.

  • Få möjlighet att kliva upp och röra på mig om moderkakan inte lossnar spontant.

  • Att läkemedel (av alla dess slag) för att få ut moderkakan fortare undviks så långt det är möjligt!

  • Titta på moderkakan innan den kasseras.

Om något är fel

Utifall att det inträffar komplikationer under förlossningen som gör det svårt eller omöjligt att följa förlossningsplanen vill Vi:

  • Få tydlig information om vad som är fel/dåligt.

  • Få tydlig information om vad Ni vill göra, när det ska göras och hur det kommer gå till.

  • Att barnets hälsa prioriteras.

Om barnet behöver akut läkarvård efter födseln:

  • Ska Krister få följa med barnet!

  • Vill jag INTE bli lämnad ensam!

  • Vill vi efteråt få information om och förstå vad som hände.


/Moch!

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken bra plan du har skrivit, är helt imponerad att du vet så tydligt hur du vill ha det! Jag födde min första barn i januari förra året och hade ingen plan alls, jag tänkte att de som jobbar på förlossningen vet vad de håller på med, så jag skrev ingen plan innan utan gick in för förlossningen med "öppna ögon". Allt gick bra ska jag säga oxå, förutom att jag fick sys men det läkte fint efteråt.
    Får jag bara kommentera några saker i din plan som jag reagerade på? Det sista att du inte vill bli lämnad ensam: Var beredd på att du kan bli det om barnet måste iväg snabbt till läkare/annat rum! De prioriterar barnets liv och skyndar sig så det kan bli så att du blir lämnad några min innan en undersköterska kommer in o förklarar vad som händer. Och ang. navelsträngen så ville jag också att de väntade med att klippa den på grund järnet som barnet får om man väntar lite. Men min son hade navelsträngen runt halsen så det var bråttom att klippa av den. Till oss sa de att de ALLTID väntar med att klippa om det är möjligt för att forskningen säger att det är att rekommendera. Ja det var bara några tankar..jag rekommenderar att du lyssnar på barnmorskan, är lyhörd och kämpar på det bästa du kan! Det sämsta enligt mig är att lyssna på/läsa andra mammors berättelser för varje förlossning är unik, ens egen upplevelse plus att många kvinnor verkar njuta av att berätta hemska historier trots att de helt saknar medicinsk kompetens om vad en förossning kan innebära. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att veta precis hur man vill ha det. Jag blev rekommenderad att kommentera i sitt förlossningsbrev hur man ställer sig till kroppsberöring. Om personalen får/ska massera en, om det blir aktuellt, eller om man behöver mycket närhet av sin partner för att känna sig trygg osv.

    SvaraRadera