måndag 29 september 2014

Det händer mycket nu!

Den största grejen här hemma just nu är väl att Lovis har övergett det här med att krypa. Hon SKA bara gå hela hela tiden och hon börjar faktiskt bli riktigt duktig på det nu! Känns så himla bra att hon börjat gå nu och snabbt blir stadig inför att hon ska börja på dagis nästa måndag. Hualigen, min lilla tjej har ju blivit riktigt stor! Hon börjar även intressera sig för att göra sig förstådd med ord och det kommer lite nu och då i vissa situationer. Som till exempel "tack tack", "macka" och "flaska".

Sen så har vi Elof som pratar på som bara den! Även han har börjat med något nytt, ofta när han pratar så upprepar han hela meningen om och om igen tills att han fått bekräftelse att vi hört vad han sagt. Men nu har han även börjat att staka sig i stavelser som han tidigare klarat av helt utmärkt, låter nästan om att han stammar. Men vi ger honom tid att prata och slutar inte lyssna bara för att han stakar sig och hoppas att det bara är något tillfälligt som kommer växa bort.

Imorgon så ska min dagis kille gå på gruppfotografering för första gången med dagis :) Och vi ska se om inte Lovis får vara med hon också eftersom att hon börjar i samma grupp nästa vecka. Vet inte om de ska ta profilbilder också, det återstår att se. Sen om vi kommer köpa några bilder eller inte det vet jag inte. Man fotar ju så mycket annars ändå idag att det känns som inte lika speciellt längre att köpa dagis/skolkort längre då ens egna bilder blir lika bra idag.

Idag har vi varit till barnmorskan hela familjen och kollat hur det står till med mig och lillpys. För den som inte hänger med (jag själv till exempel) så har graviditeten nu gått så långt som v 24 (23+6). Bebismagen mätte 25 cm, lillpys hjärta var det en väldig fart på och snittet låg på 140 slag/minut och hen har fortfarande gott om plats i magen att vända sig på men för stunden så låg lillpys lite på snedden med rumpan upp och huvudet ner. Själv hade jag ett blodtryck på 120/60 (att de ens mäter, det blir ju samma resultat varje gång...) en vikt som ligger 6kg + och överraskande nog ett Hb på 130 vilket är väldigt bra! Annars står det bara bra till med oss enligt mig själv, det är en himla fart på denna unge och vissa dagar är det kämpigare än andra med foglossning och sammandragningar. Ungefär var tredje dag brukar jag skämta om, dvs dagen efter jag har varit i stallet och tömkört Mulle ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar