torsdag 11 september 2014

Vuxenpoäng!

Idag har jag varit och vuxenröstat! För tredje gången i mitt liv, på ganska precis ett år. Men för första gången i det stora Kommun-, Landsting- och Riksdagsvalet. Känns som att jag fått in rutinen nu för hur man ska göra och välja vad jag vill rösta på. Lite vuxenpoäng är det allt över det hela att faktiskt utnyttja min demokratiska rättighet/skyldighet och lägga min röst.

Lite extra vuxenpoäng måste det väl innebära att jag även lagt ner flera timmars arbete på att läsa mig in lite i vilka jag kände att jag kunde rösta på utan att känna att "jag tar en ur högen också får det bli som det bli". Men jag måste tyvärr erkänna att det enda jag kände mig klokare på är att det är väldigt få partier som går in i det här valet med att bedriva politik och inte pajkastning. Ska det vara så svårt att finna personer i detta landet som kan argumentera och föra fram gemensamma åsikter utan att blanda in vetemjöl, ägg och prickskytte? Som förstagångsväljare är jag rätt besviken på att man använder raggningstekniker som innefattar "rösta på mig, för de andra har gjort dessa felen" istället för "Jag tycker vi borde göra såhär, rösta på mig om du tycker lika".

Men nog om mina vuxenpoäng. Här kommer annat ordbajs från idag.

Hade en föreläsning idag där föreläsaren skyllde personalbristen kvällstid på att "det finns ju ingen som vill jobba dessa tiderna" med en ton och underliggande mening att folk anser sig för fina för att jobba kväll, allra helst inom hemtjänsten som nu var den aktuella arbetsplatsen. Och där sitter jag, kokande i min stol och känner bara "idiotfan till åldring". Jag vet många, inklusive mig själv, som inget har emot att jobba kväll med ett jobb man trivs på, bara man har ett jobb så är inte obekväm arbetstid någon som gör att man tackar nej. Det har många gånger helt andra orsaker, som till exempel att många arbetsföra som platsar på denna arbetsplats (eller liknande med kvällspass) är föräldrar, där ibland småbarnsföräldrar. Och då handlar det inte om vill eller inte vill jobba kvällspass. Det finns inget stödnätverk i vårt samhälle som är anpassat för att flera hundra föräldrar ska jobba kvällspass (eller nattpass heller för den delen) och alla har inte en partner, vänner, familj eller är två föräldrar att fördela ansvaret på. Då behövs det till exempel förskolor med mer flexibla öppettider än 17.30. Det behövs "nattis" för att föräldrar ska kunna ta dessa arbetspass. Sluta skyll på att folk inte vill arbeta, och se istället att samhällets utformning idag sätter käppar i hjulet för många så att de inte kan arbeta.

Heldag på skolan imorgon också. Jag kommer vara helt väck när helgen äntligen närmar sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar