måndag 24 augusti 2015

Åsikternas existens

Alla har vi mängder med åsikter, baserade på den kunskap och erfarenhet vi har. Kunskap kan ökas, erfarenheter förvärvas och åsikter ändras därefter. En del åsikter är enkla att ändra, andra helt omöjliga och några där emellan är bara lite svårövertygade.

Att bli medveten om att en av sina åsikter ändras är inte en sån stor grej alla gånger, oftast brukar det kännas bra. Och när man väl har en åsikt som man står för så kan det vara svårt att ändra på den igen.

Men så kan ens åsikt omkullkastas fullständigt av ett enda litet kunskapslyft. Kunskap man kanske inte ens sökt efter utan som kom ändå. Och när det händer en åsikt som man aldrig i sin vildaste fantasti trodde att man skulle ändra på sig, då blir det lite kaos på huvudkontoret.

Det är precis vad som har hänt mig. Jag har haft en åsikt som jag trodde var orubblig, så fick jag lite nya fakta och vände på en 5öring helt om. Jag vet att jag kan ändra mig, det har jag gjort förut, men jag var inte beredd på att det även skulle gälla just denna åsikten. Jag brottas fortfarande med tanken om att jag idag tycker annorlunda än för en månad sedan. Och jag har inte riktigt smält lärdomen att ingenting jag tycker är "skrivit i sten", även mina tydligaste årikter kan ändras med ny information.

Att "kunskap är makt" har aldrig varit tydligare för mig än nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar