torsdag 14 juni 2012

Elofs namn

Igår fick vi ett brev från skatteverket om att de registrerat att Krister är pappa till Elof, samt att vi valt gemensam vårdnad. Det gick fortare än jag trodde, med tanke på att de är inte kända för att vara snabba - varken socialtjänsten eller skatteverket.

Och idag så kom ett registerutdrag på att de registrerat Elofs fullständiga namn:

Lars Elof Teodor Conrad Dahlin Eidenmark

Stackarn har bra långt med många bokstäver! Tydligen fler än 36 stycken, för skatteverket har skapat ett så kallat aviseringsnamn åt honom. Som används till adressuppgifter åt företag och myndigheter som hämtar personuppgifter.

Elofs aviseringsnamn:
Dahlin Eidenmark, L Elof T C

Jag tror ändå inte det kommer få plats i adressrutorna!

Så vart kommer Elofs namn ifrån? Jag tänkte ta och berätta det för er som är nyfiken.

Lars:
Lars, det heter min morfar som står mig väldigt nära. Och då det är lite ont om karlar i vår släkt så finns det inte riktigt något mansnamn som följt generationerna neråt. Så Lars fick det bli.

Elof:
Jag drömde om en Elof någon gång kring vecka 28 i graviditeten. Det var en riktig buspojke som såg ut som en mörkhårig småbarns variant av dynamit-Harry med glimten i ögat. Sen har det följt med som ett av våra få seriösa namnförslag. Och när han väl kom ut och var mörkhårig så tyckte vi båda att han såg ut som en Elof, så Elof fick bli hans Tilltalsnamn.

Teodor:
 Namnet Teodor kom egentligen som en överraskning. När Elof vad född och vi skickade en första bild till hans syskon så fick vi tillbaka att de alla tyckte att han såg ut som en Teodor. Jag höll väl inte riktigt med, det är ett fint namn men jag tyckte inte att det passade som tilltalsnamn, i mina ögon var han redan en Elof. Men som förnamn är det helt ok, ett eget namn ska han väl ha också.

Conrad:
Kristers morfar/farfar (jag kommer aldrig ihåg vem) hette Conrad. Conrad var på tapeten redan när han och Cia väntade fillan, men hon blev ju en tjej. Så den här gången fanns det ju en ny chans och det var också med på förslag till tilltalsnamn. Då vi valde Elof istället så var det inget snack om saken, klart att han skulle få heta Conrad.

Dahlin:
Kristers Efternamn, då hans döttrar har fått Dahlin som mellannamn så tyckte vi att Elof också skulle få det.

Eidenmark:
Mitt efternamn, någon gång för längesedan så bestämde vi att vårt barn skulle få heta Eidenmark i efternamn då det är ett taget namn med väldigt få bärare. Sen så är det ju fint också

Det var på vägen ner till läkarundersökningen tidigt på lördag morgon som vi i bilen kom fram till vad han skulle få heta. Vi testade alla möjliga olika ordningar på namnen innan vi kom fram till vad som "låg bäst i munnen".

När vi offentliggjorde Elofs namn på Facebook så fick jag mig en överraskning. Elof som är ett så ovanligt namn fanns närmare i vår umgängeskrets än jag någonsin hade kunnat tro, till och med inom familjen! Min ingifta mosters farfar hade nämligen hetat Elof och hennes pappa heter Elof i mellannamn. En riktigt positiv överraskning!

Men nu vill den lille herrn ha en ny och torr blöja, han har nämligen passat på att bajsa lite medan mamma blogga.

Moch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar