tisdag 16 april 2013

Förökning - ett vårens tecken!

Ja vår känslor har vi ju alla hört talas om men det blir nog aldrig så tydligt som när man har djur. Nu slipper jag förvisso katter som skriker och hund som blodar, samt som det för min egen del redan är fixat. Men nu finns det ju andra honor av andra arter på den här gården, hanar med för den delen.

Så i ett vårens tecken, sånt vi har nedräkning på just nu!

1 dag kvar - Första barnmorske besöket med mätning av mage och lyssna på hjärtat.
8 dagar kvar - Ällingkläck i kläckaren (eller under ankan, har inte bestämt än om jag ska skifta ägg eller inte)
14 dagar kvar - Andra ällingkläcket.
19 dagar kvar - Första naturruvade kycklingkullen!
21 dagar kvar - Andra naturruvade kycklingkullen (om hönan accepterar sitt nya rede)
21 dagar kvar - ELOF FYLLER ETT ÅR!
109 dagar kvar - Elof beräknas bli storebror.

Punkarn (tupp) har fått såna vårkänslor att han jagat bort Budda (också tupp) som nu varit borta i en vecka och sannolikheten för att han ska komma tillbaka börjar närma sig noll. Trolla och Mulle släpper all vinterpäls på en och samma gång, det är så mycket att man blir ju luden själv bara genom att titta på dom.

Lyste precis de ägg som det ska vara 8 dagar kvar på, de är 12 till synes friska foster. Ska bli spännande att se hur många det är som kommer klara sig hela vägen och ut. Sist jag lyste på dem som jag beräknar till 14 dagar kvar så var de 12 de också. Vet ju inte exakt ruvstart på de ägg ankan ligger på så det är lite extra spännande.

Moch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar