måndag 24 september 2012

Röra om i grytan!

Det riktigt kliar i fingrarna på mig just nu!
Mitt röda blod skiftar i färg och jag riktigt känner hur jag skulle vilja storma in till politikerna på rosenbad och röra om i grytan några varv.
Tanken att få lära de rika pengars värde och låta de "mindre bemedlade" aka fattiga sova en natt utan att behöva fundera på vilket håll de ska vända slantarna får mitt hjärta att slå några frivolter. Att vilja banka in lite vett i huvudet på många är jag inte ensam om. Tillsammans skulle vi stå starka, men vem ska samla oss?

Ibland undrar man varför det inte finns vettigt folk längst upp i ligan, men så kommer en på att vettigt folk ger sig inte in i politiken på det viset. De ser till att skaffa sig ett riktigt jobb.

Min mentor jag hade i årskurs nio sa till mig att han utan tvivel trodde att jag en dag skulle bli politiker. Slår mig på fingrarna varje gång jag kommer på mig själv med att tänka politik, jag skulle kunna men jag vill inte ge honom rätt. Jag tror mer om mig själv än att jag skulle bli en politiker. Jag kan bli så mycket mer!
För jag har svårt att tro att även om jag skulle bli en högt uppsatt politiker så har jag ändå inte makten att skapa rättvisa, ibland funderar jag på om det är meningen att samhället ska vara rättvist. Om det är möjligt att skapa ett rättvist samhälle.

Men något som är fullt möjligt, det är att minska orättvisan. Fast varför skulle de vi utsett att fatta beslut göra det? Då skulle ju deras makt och position över befolkningen minska.

Någonstans i demokratin så har vi glömt bort att det hela fungerar egentligen som en enda stor organisation.

Längst upp så har styrelsen, vars uppgift är att besluta om aktiviteter, budget och så vidare.
Sen så utser styrelsen personer som ska ordna aktiviteterna.
Och längst ner så har vi medlemmarna som deltar i aktiviteterna.

Eller vänta lite nu!?

Organisationens högst beslutande organ är årsmötet, där varje enskild medlem har en röst!
Där vi väljer styrelse, friar eller fäller den föregående, godkänner kommande planer och kommer med nya idéer. Beslutar om stadgar, medlemsavgifter och ser till att vårt intresse med att vara med i organisationen bevaras.

Sen kommer styrelsen, de medlemmarna valt att besluta om aktiviteter som gynnar medlemmarnas intressen.
Och dem som styrelsen utser att driva igenom besluten.
De beslut som kommer medlemmarna till nytta.

Översätt detta till val vart fjärde år, regering, offentlig verksamhet och individer i samhället.

Fan!
  • att det ska vara svårt att få lite riktningsförändring i vår styrelse
  • att medlemsnyttan är så låg
  • att rädslan att behöva stå till svars är så låg
  • att vi inte kan rösta nej till ansvarsfrihet
  • att vi inte kan tvinga dem göra om och göra rätt
  • att det ska vara så svårt att byta "organisation" utan att byta land.
  • att jag inte vet hur jag ska bära mig åt för att göra något åt skiten utan att bli politiker
Jag vill få möjligheten att skapa ett nytt samhälle utan att behöva debattera med dövblinda gaphalsar.

Moch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar