torsdag 8 november 2012

Erikshjälpen!

Ja idag tog vi en sväng hela familjen till min favoritbutik nummer ett! Nämligen Erikshjälpen i Fränsta. Där finns allt mellan himmel och jord som man kan tänkas behöva vare sig man vet om det innan man åker dit eller inte. Och de verkar som att se säljer bra för det är en väldig åtgång på sakerna så det är mycket nytt för varje gång man är där. Jag skulle kunna gå omkring hur länge som helst, som tur är så var Elof och Krister med den här gången så jag kunde inte gå helt vilse där emellan dukarna och kopparprylarna.

Billigt är det också tycker jag, även om jag har hört många klaga på att de börjar bli dyra. Det beror i och för sig på vad man jämför med, men mellan 47 och 62 kronor för ett par jeans i nyskick kommer jag nog aldrig tycka är dyrt. Det svåra är att hitta ett par i sin egen storlek, men det hade jag turen att göra sist jag var på Erikshjälpen med Bella på hennes höstlov. Två stycken snygga jeans hittade jag! Nöjd!

Men så var vi ju dit idag, helt tvunget. För jag såg när jag var där med Bella att de skulle börja sälja julsakerna vecka 45 så då kan man inte dröja allt för länge innan alla godsakerna är borta. De riktiga secondhanddårarna var väl där och fyndade när de öppnade i tisdags, men det hade jag inte tid med. Så det fick bli det näst bästa med en halvtimme efter öppning idag. Och mycket folk var det där. Förmodligen för att de precis som jag hade tänkt fynda lite nya julsaker.

Och fynda det gjorde jag, i dubbel bemärkelse. Först så hittade jag flera gardiner till bra priser, för att sedan upptäcka att kassören missade att slå in flera utav dem när jag skulle betala.

Hittade också lite annat smått och gott, som ett par ljus av min favorit sort. Den ena typen hade jag redan men den andra var ny. En ursnygg tomte hittade jag också. Men det fynd jag är mest nöjd med idag är ändå min nya mugg!

Köpte mig några nya kläder också. En grå blus som jag ska ha på Alfons dop på lördag, en  snygg julaktig topp och en röd stickad kofta. När jag väl var hemma och visade Krister kläderna på så såg vi att blusen var uppfållad, med en fuskfåll ala klisterremsa. Så den rev jag bort och gjorde en ordentlig fåll istället med symaskinen, för det var inte snygg med fållen nere då den blev 15 cm längre då. Men då fick jag ju tre remsor över som blev bortklippt, då slog pysseltanten i mig till och återvann remsorna. Mer om det i ett annat inlägg!

Min nya mugg! Fantastiskt Ko-ol!

Nya ljuset, som jag inte hade sen innan.

Två blev tre, för de är så fina!

Snygg tomte med linfärgade kläder (ljuslykta)

Nya julgardiner. Två längder.
Men jag vet inte riktigt vart jag ska hänga dom.
Och inte hittade jag nå fina omtag till dem heller.
Får leta efter det en annan gång
eller någon annanstans kanske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar