fredag 6 juli 2012

Skitunge!

Ja, man får kalla sitt barn för skitunge, allra helst när han är det bokstavligen!
Nu undrar säkert alla varför jag säger såhär så det är väl lika bra att jag tar allt från början.

Eller början och början det var i slutet av dagen, på kvällen närmare bestämt efter att Krister bytt en bajsblöja i bilen på parkeringen till hemköp i Granlo. (eller äre Granloholm? Jag lär mig aldrig...) Så där var ju allt bra och ungen (alltså Elof) hade bajsat precis som vanligt den här dagen. Väl hemma med två nya ankor, mat i Elofs mage och en kopp kaffe till Krister så gick dem till sängs med en flaska ersättning (han blev ju inte helt mätt på bröstmjölken, den här gången också) och jag ger mig ut för att i lugn och ro sköta om våra djur.

Filosoferar på där ute och ger alla det dem behöver, fångar några kycklingar för att fundera över om de är tuppar eller hönor och fotar dem jag är osäker på. Alltså en helt vanlig kväll ute bland djuren. (När jag ändå pratar om hönsen kan jag ju passa på att vi har nått sommarens all time high när det gäller antal ägg, 16st! Länge sen sist dom var så många. Tro om några fegis höns har vågat börja värpa igen nu när den där ohyggligt elaka fanskapshönan försvunnit bort med sopbilen ?!?)

Kommer in igen och tvättar av mig och får (för 3e kvällen i rad :O) höra att Elof inte tycker att han ska somna tillsammans med pappa i sängen. Men den här gången så är det inte gallskrik i alla fall. Utan han ligger där och pratar för sig själv och tycker nog att pappa pratar tillbaka, fast egentligen så snarkar han, alltså Krister.
Viftar runt med händerna efter saker att gripa tag i gör han också, Elof. Och vad får han tag i om inte Kristers skäggfläta? Det ska börjas i tid och in i munnen åker flätan för att smakas på. Skulle inte tro att det var så gott, för stackarn sätter i halsen, hostar, kraxar och har sig. Krister vaknar och jag verkligen ser paniken i ögonen. Jag som sett del hela förklarar att han stoppa skägget i munnen på sig själv.
"Inget är så sövande som att söva barn va?" Frågar jag Krister, han snarkar till svar...

Så jag tar med mig Elof ner, han verkar ju helt enkelt ha bestämt sig för att inte somna just nu så då får det väl vara så. Jag var ju inte heller speciellt trött.

Vi sitter nere i soffan också hör jag ett välbekant ljud, ungefär som när man klämmer ur det sista i krämtetran. *spruuuts* Fast utan pruttljudet den här gången. Åh, så bra tänker jag, det var väl lite skit i vägen för att kunna somna. Vi går upp, lägger Elof på skötbordet så han får ligga och jobba med benen och bajsa klart. Och medan jag passar på att göra mina behov så hör jag hur det pruttas och bubblar i blöjan. Men jag hade inte i min vildaste fantasi (eller jo, men jag var inte beredd på det den här gången) kunnat ana vad som väntade när jag öppnade blöjan för att byta till en ren.

Det var en MASSA skit, inte lite, inte lagom, inte mer än vanligt utan en MASSA skit. Och långt ifrån proportionerligt med mängden ljud. Fast det är klart, ibland låter det massor utan att det blir så mycket som bromsspår i blöjan.
Och jag hann nätt och jämt byta klart innan han somnat där på skötbordet.

Vi hade helt enkelt en bajsnödig skitunge som behövde lätta på trycket för att få ro att somna!

Bildbevis på skitungen!
Och som vanligt så fumlar jag till det när jag byter bajsblöja så utöver ren blöja och ren stjärt så fick Elof också rena fötter. På något vis så lyckas han alltid få bajs på dom!

Men övning ger resultat och numera går det fortare för mig att sätta på en tygis än en "vanlig" engångsblöja. Exklusive tiden det tar att skölja ur dem. Men å andra sidan så kommer påsen med begagnade engångsblöjor aldrig till soptunnan vedpannan heller.
Säger bara en sak! Det finns en klar vinnare mellan:
skölja ur bajsblöja vs doft av begagnad engångsblöja med bajs!

Moch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar