fredag 27 juli 2012

Steg 2!

Ja, nu har jag kommit in på det andra steget är det gäller livsstilsförändring, där den största delen (efter att ha blivit mamma) är att ta hand om reda på min kropp!

Antalet kolhydrater per dag har minskat enormt! Även om vissa dagar har varit helt uppochner, tyvärr. Men det är sånt som händer, så länge som jag går tillbaka till LCHF efteråt och inte tänker "nu är det kört" så får det väl vara så. För att det blir en glass ibland, kaka där och en macka på ett tredje ställe betyder inte att det är kört!

Något som känns riktigt bra är att Krister inte gnäller/klagar eller liknande över att det inte serveras någon större kolhydratskälla till maten jag lagar. Han till och med sa att om jag tyckte det var jobbigt att han åt hårdbröd till så fick jag säga till. Men det gör inte så mycket, jag är ändå inte så förtjust i hårdbröd!

Vilken skillnad det märks på bara en vecka med kortare arbetsdagar! Jag har en mycket gladare och livligare sambo som kommer hem på eftermiddagarna! Vi till och med hinner hitta på lite och umgås en skvätt på kvällarna, inte bara middag och mars i säng.

Nåja, på tal om steg 2! Det är träning/motion jag pratar om. Idag insåg jag hur mycket jag egentligen saknar boxningen. Inte bara för att man får slå skiten ur sig, det är lika mycket träningen, att ha någon som puchar och säger åt en att kämpa lite till! Låg här hemma i soffan och tittade på Extrem viktminskning eller var det nu heter, inspirerades lite och svor över att det är så långt till ett gym/träningslokal. Men så slog Fan i mig till!

Vårt vardagsrum duger minst lika bra som något gym, man tager vad man haver lixom! Och någon pt ska jag väl ändå inte behöva? Jag har ju min egen envishet och Elof, det torde ska räcka som motivation nog! Jag vet ju hur det ska kännas, man ska vilja dö och då kämpar man lite till. Och peppning det kan jag ge mig själv genom att prata högt åt mig själv.

Så jag började lite fegt med att lyfta Elof upp i luften liggandes på rygg, göra knäböj med Elof i famnen, göra situps och cykla med benen med Elof ståendes på magen. Finns nog inte någon trevligare vikt att jobba med egentligen! Sen så övergick jag till att studsa på golvet, ungefär som att hoppa hopprep men utan hopprepet. Fram och tillbaka och lite alla möjliga varianter av studs, nu kom svetten. Jag har nog inte svettats så på länge. (Förlossningen var en pease of cake svettmässigt, vad jag minns i alla fall).
Hur länge skulle jag hoppa runt så då? Tv, programmet var ju inte slut så jag tänkte att jag håller på tills det är slut. Trodde det var ganska så snart. Svårt att säga i efterhand hur lång tid det var kvar, men det var nog 5 minuter alla gånger!

Eftertexten var efterlängtad när den väl kom. Men då hade jag precis fått mera lust att köra lite armar. Skulle haft nå hantlar nu tänkte jag. Jag kan meddela att två oöppnade förpackningar med våtservetter fungerar utmärkt!

Nu i efterhand är jag mäkta stolt över mig själv. Och det får jag vara, finns ingen anledning att må dåligt efter ett träningspass. Det är ju meningen att jag ska vilja göra det igen. Och jag har redan planerat inför morgondagen. Då ska jag hitta något att titta på och sen använda mig av äggklockan för att bestämma hur länge jag ska hoppa (utan hopprep, för det hittar jag inte) 10 min x 2 med 5 min paus med annat fys borde jag ju kunna grejja! Och lite andra övningar som jag kommer på under tiden.

Varm, svettig och NÖJD!

Och på tal om imorgon, då är det lördag! Som jag längtat! Då är det husvisning, ska bli spännande. Det dumma är väl att jag har byggt upp sådana förväntningar att jag lär väl bli besviken...

Då det är lördag imorgon så var det fredag idag. Och på fredagar har de flesta fredagsmys, det hade vi också ikväll. Första gången på länge då Krister allt som oftast har varit så trött på fredagarna. Ansträngde mig lite extra och gjorde go middag och efterrätt som också blev riktigt gott! Allt helt enligt LCHF, utom Kristers efterrätt som jag sötade litelitelite (mindre än han tror, tror jag) innan servering då han vill ha det så. Själv sötade jag inget alls då jag tyckte den var söt ändå.


Hamburgerbröd med burgare, ost, bacon, bea, tomat, lök,
sallad, senap och chilisås. Mums!

Också lite MAX känsla med hemmagjorda chili ceese!
Också efterrätten, "rispudding" ala LCHF med keso mm
och varma hallon och blåbär till. MUMSIGT VÄRRE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar